نوشته شده توسط : شهر سفال

لعاب کاری بدون کوره

بهترین روش برای لعاب کاری بدون کوره لعاب سرد است، لعاب سرد یک انتخاب مناسب و بسیار عالی برای افرادی است که به کوره دسترسی ندارند و تهیه کوره برای آنها بسیار مشکل است، از طرفی می خواهند محصولات خود را لعابکاری کنند، از این رو لعاب سرد به کمک آنها می آید. با شهر سفال همراه باشید تا بیشتر با لعاب سرد آشنا شوید.

لعاب سرد چیست؟

لعاب سرد همانطور که از اسم آن پیداست سرد است و به کوره و حرارت نیازی ندارد و بدون پخته شدن و دیدن حرارت باعث می شود که محصولات شما صاف و شفاف شوند و همانند لعابی است که حرارت می بیند و بعد از پخته شدن نتیجه آن مشخص می شود این نوع لعاب ها قدرت پوشانندگی بسیار بالایی هم دارند و به راحتی خشک می شوند.

لعابکاری در منزل با استفاده از لعاب سرد

اگر در منزل خود به طراحی و نقاشی محصولات سفالی و مشغول هستید و از این راه کسب درآمد می کنید و تهیه کوره برای شما ممکن نیست به راحتی می توانید از لعاب سرد برای لعابکاری محصولات خود استفاده کنید، تصور اینکه کیفیت محصولاتی که با این روش لعابکاری می شوند پایین است کاملا اشتباه است، اگر شما این کار را با دقت و حوصله انجام دهید هیچ فرقی با لعاب های دیگر نخواهد داشت از آن گذشته شما با استفاده از لعاب سرد وقت کمتری صرف خواهید که چرا که نیازی نیست چند ساعت صبر کنید تا لعاب بپزد.

 لعاب سرد روی سفال و سرامیک بدون کوره | شهر سفاللعاب سرد روی سفال و سرامیک بدون کوره

ساخت ظروف سرامیکی بدون کوره

لعاب سرد می تواند در تمامی موارد استفاده شود و سطحی صاف، شفاف و صیقلی به محصول موردنظر ما بدهد حتی می توان از لعاب سرد در میناکاری استفاده کرد. بسیاری از هنرمندان ما، در کار خود از لعاب سرد استفاده می کنند. تنوع رنگی این لعاب به ۱۰ عدد می رسد و به نوبه خود طیف رنگی خوبی دارد. لعاب سرد در ظروف سفالی و سرامیکی نتیجه موردنظر را به تولیدکنندگان می دهد. لعاب های سرد مانند سایر لعاب ها که پخته می شوند کارایی دارند و همان زیبایی و مقاومت و استحکام را به ظرف می دهند و هیچ فرقی باهم ندارند.

ابزار و رنگ های لعاب سرد 

  • رنگ های سرامیکی
  • رنگ های آکریلیک
  • دورگیر آکریلیکی
  • حلال رنگ
  • قلم موی مناسب
  • ظرف مناسب

رنگ های سرامیکی: رنگ های سرامیکی به گونه ای هستند که به راحتی در بازار پیدا می شوند و تنوع رنگی بالایی هم دارند، علاوه بر این می توانید با ترکیب کردن رنگ ها باهم رنگ های جدیدی و خاصی را برای خود بوجود آوردید.

رنگ های آکریلیک: این رنگ ها آنقدر مقاومت بالایی دارند که از آنها در صنعت اتومبیل سازی هم استفاده می شود. یک نوع از این رنگ ها محلول در آب است که اگر از این نوع استفاده کنیم به زودی خشک می شود. این رنگ ها باعث می شوند که ظروف ما استحکام پیدا کنند و به راحتی نشکنند.

دورگیر آکریلیکی: با استفاده از این دورگیرها می توانیم خط های زیبایی روی ظروف ایجاد کنیم.

حلال رنگ: حلال رنگ زمانی استفاده می شود که بخواهیم رنگ را از بین ببریم و پاک کنیم، معروف ترین حلال رنگی که استفاده می شود تینر نام دارد.

قلم موی مناسب: بسیار مهم است که شما از چه نوع قلمی استفاده می کنید زیرا جنس قلم و اندازه آن در طراحی و نقاشی بسیار موثر است، به عنوان مثال برای طرح های ریزتر باید از قلم موی های باریک استفاده کرد. در اینجا قلم مو هایی که سر آنها گرد است بیشتر استفاده می شوند.

ظرف مناسب: ظرفی که برای کار انتخاب می کنید باید محکم باشد و بدنه آن صاف و صیقلی باشد، علاوه بر آن می توانید با استفاده از سمباده سطح آن را به خوبی سمباده بکشید تا صاف و یکدست شود.

 لعاب سرد روی سفال و سرامیک بدون کوره | شهر سفالرنگ های سرامیکی

خاصیت ضدخش بودن لعاب های سرد

لعاب سرد مانند سایر لعاب ها مقاومت و استحکام بالایی به ظروف ما مخصوصا گلدان های سفالی و سرامیکی می دهد. در اینجا نحوه نگهداری ما از ظروف هم در طول عمر آن تاثیر دارد. این لعاب ها به گونه ای هستند که بعد از اینکه استفاده شدند، نمی توان روی آن محصول خط و خش انداخت.

آموزش لعابکاری سفال و سرامیک با لعاب سرد

لعاب سرد بسیار با صرفه است و به راحتی پیدا می شود. در ابتدای کار باید ظرف موردنظر را بطور کامل سمباده بکشیم تا سطح آن صاف و یکدست شود، بعد گرد و غبار آن را با یک دستمال تمیز پاک کنیم. سپس سطح کار را بصورت کامل رنگ اکریلیک سفید می زنیم و با توجه به طرح موردنظر آن را دورگیری می کنیم و صبر می کنیم تا کامل خشک شود. رنگ را با حلال ترکیب می کنیم تا حالت کلی لعاب ایجاد شود، سپس لعاب را بصورت یکسان به همه ی بخش های ظرف می ریزیم و سپس اجازه می دهیم تا ظرف در هوای آزاد خشک شود.

لعاب سرد روی سفال و سرامیک بدون کوره | شهر سفاللعاب سرد روی سفال و سرامیک بدون کوره

لعاب کاری با قلم مو

اگر برای لعابکاری ظروف از قلم مو استفاده می کنید باید لعاب را با قلم مو به خوبی هم بزنید و لعاب را با قلم روی سطح ظرف بزنید و بعد از هربار استفاده قلم را با آب بشورید.



:: بازدید از این مطلب : 182
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 فروردين 1402 | نظرات ()