نوشته شده توسط : شهر سفال

خرید ظروف دکوری سرامیکی از لالجین

فروشگاه اینترنتی شهر سفال علاوه فروش گلدان های سفالی و سرامیکی در مدل ها و ابعاد مختلف، مدل های متنوعی از دکوری های سرامیکی را نیز در خود جای داده که این ظروف شامل انار های سرامیکی که بیشتر برای شب یلدا مناسب هستند و برای دیزاین میز یلدا استفاده می شوند و یا برای هدیه دادن در شب یلدا به دوستان استفاده می شود و همینطور سایز کوچک این انار ها را می توان در جشن هایی که در مدارس برای دانش آموزان گرفته می شود به عنوان گیفت به دانش آموزان هدیه داد.

از دیگر ظروف سرامیکی می توان به فانوس های رنگی، مشبک های دیواری، ماگ ها در طرح های مختلف، جاعودی های زیبا، دیوارکوب، پرنده و غیره اشاره کرد که به مرور مدل های متنوعی از این ظروف را در سایت قرار خواهیم داد.

*خرید گلدان سرامیکی

*خرید گلدان سفالی

ظروف دکوری سرامیکی | شهر سفالظروف دکوری سرامیکی

جدیدترین ظروف سرامیکی دکوری

ظروف سرامیکی مصرفی و دکوری به دلیل تنوعی که در رنگ و مدل دارند یکی از پرطرفدارترین ها هستند و افراد زیادی دوست دارند از این ظروف در منازل خود داشته باشند. همینطور افراد زیادی هستند که علاقه مند به تولید این ظروف هستند و به عنوان یک شغل دائمی آن را انجام می دهند.

نه تنها در شهر لالجین که مرکز تولید انواع و اقسام محصولات سفالی و سرامیکی است. شما با یک گشت و گذار در فضای مجازی می بینید که ان هنر در همه شهر های کشور علاقه مندان بسیاری دارد و بسیاری از افراد آن را به بهترین نحو ممکن انجام می دهند و از آن کسب درآمد می کنند.

قیمت ظروف دکوری سرامیکی

قیمت ظروف دکوری به ابعاد و وقتی که برای تولید آن گذاسته می شود بستگی دارد، هرچند که بطور کلی مواد اولیه سرامیک گران هست و وقت زیادی لازم است تا آن را به مرحله استفاده و تولید رساند. و با توجه به مدل و رنگی که برای طراحی این ظروف استفاده می شود قیمت آن می تواند کم یا زیاد باشد.

ظروف دکوری سرامیکی | شهر سفالظروف دکوری سرامیکی

ظروف دکوری شیک سرامیکی

ظروف سرامیکی بسیار فانتزی و شیک هستند، کمتر کسی پیدا می شود که این ظروف را نپسندد و برای دیزاین منزل خود از آنها استفاده نکند، علاوه بر ظروفی که جلوتر به آنها اشاره شد یک سری گلدان های سرامیکی هم هستند که از آنها برای کاشت استفاده نمی شود و فقط بع عنوان دکور از آنها استفاده می شود، زیرا ظاهر خاصی دارند و بسیار ظریف هستند و نمی توان داخل آنها چیزی کاشت.

ظروف دکوری سرامیکی سفید

بعضی از این ظروف سرامیکی طرح و رنگ خاصی ندارند و ساده و سفید هستند، از این ظروف دکوری می توان به مدل های خاصی از پرنده ها اشاره کرد.

تولید ظروف دکوری سرامیکی

اگر شما علاقه مند به تولید این ظروف دارید و قصد راه انداختن یک کارگاه خانگی دارید ابتدا باید به حجم کاری که قرار است انجام دهید نگاه کنید، برای شروع کار به یک اتاق کوچک نیاز دارید تا وسایل خود را در آن بچینید، لازم نیست این ظروف را حتما خودتان تولید کنید، بعضی از تولیدکنندگان این ظروف را تولید می کنند و یکبار هم آن ها را می پزند و شما می توانید حالت بیسکوییتی ظروف را از آنها تهیه کنید.

برای انجام دادن بقیه کارها شما به رنگ پودری در تنوع رنگی مختلف، قلم مو در شماره های مختلف، لعاب رنگی و سفیذ و یک کوره برقی کوچک نیاز دارید، ابتدا باید ظرف را خوب پاک کنید تا گردوخاک آن از بین برود، بعد رنگ پودری را با آب مخلوط می کنید و با قلم مو هم می زنید. طرح موردنظر را روی ظرف می کشید و اجازه می دهید خشک شود و بعد آن را لعاب می زنید.

ظروف خود را تحت یک حرارت مشخص و زمان مشخص داخل کوره می چینید تا بپزند، بعد از پخت کامل نتیجه کار خود را روی ظروف می بینبد. البته برای انجام حرفه ای این کار حتما باید راجع به لعاب ها، رنگ ها، درجه حرارت کوره و اینکه ظرف چند ساعت باید بپزد تحقیق کنید تا دچار مشکل نشوید.

ظروف دکوری سرامیکی | شهر سفالظروف دکوری سرامیکی

کسب اطلاعات بیشتر: نقاشی زیرلعابی روی سفال و سرامیک

خرید عمده ظروف دکوری سرامیکی

ظروف دکوری در فروشگاه های فروش محصولات سفالی و سرامیکی و یا مغازه های مخصوص فروش دکوری و همینطور در شهر کتاب ها به فروش می رسند. اگر شما به این کسب و کارها مشغول هستید می توانید این ظروف را بصورت آنلاین و عمده از ما خرید کنید. برای اطلاع از قیمت های عمده با ما تماس بگیرید.



:: بازدید از این مطلب : 204
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شهر سفال
انواع هفت سین سفالی و سرامیکی شهر لالجین | شهر سفال

قبل از اینکه انواع هفت سین سفالی و سرامیکی که در شهر لالجین تولید می شوند را به شما معرفی کنیم، ابتدا مرور کوتاهی بر پیشینه و تاریخچه هفت سین خواهیم داست پس با شهر سفال همراه باشید.

تاریخچه هفت سین

هفت سین مجموعه کامل از هفت چیز مختلف و نمادین است که هرکدام معنی و مفهوم خاصی دارند و تمام آنها با حرف سین شروع می شوند و در عید نوروز بر سر سفره یا روی میز می چینند و اعضای خانواده هنگام تحویل سال کنار آن می نشینند و کل ۱۳ روز تعطیلات آن را جمع نمی کنند.

هفت‌ سین از سبزه، سرکه، سیر، سماق، سنجد، سیب، سمنو، سکه و سنبل تشکیل شده که هنگام چیدن فقط ۷ مورد از اینها را استفاده می کنند. علاوه بر هفت‌ سین اصلی یک آینه، شمع، کتاب، گل، تخم مرغ رنگی، ماهی و مقداری آجیل و شیرینی و میوه هم کنار آنها قرار می دهند.

تاریخچه هفت‌ سین بسیار پیچیده است برخی معتقدند در گذشته برای ارزش نهادن به برکات زمین در شروع سال جدید هفت نماد که لزوما با حرف سین هم شروع نمی شدند را بر سرسفره می گذاشتند.

طاش کبری زاده که یک تاریخ نویس عثمانی بوده در کتاب خود آورده که یکی از عادت های ایرانیان در عید نوروز این است که هفت چیز را که حرف اول آنها سین است را جمع می کنند و میخورند، این هفت چیز در زبان عربی با سین شروع می شوند که معنای فارسی آنها می شود شکر، کنجد، آرد سپید، به، سماق، سداب و سقنقور.

برای اولین بار در زمان قاجار به هفت سین اشاره شد و در آن سلطان احمد میرزا عضدالدوله در روز سیزدهم نوروز به رسم سفره نوروز دربار فتحعلی شاه اشاره کرده و گفته: « احدی به خوانچه‌ها و مجموعه‌های اسباب تحویل دست نمی‌زد. روز مزبور درب اتاق باز می‌شد. این دو خانم در حضور حضرت خاقانی دو ظرف از آن خوانچه‌ها را برمی‌داشتند و میان باغ انداخته می‌شکستند. بعد از آن تمام اهل حرم‌خانه آن ظروف را می‌بایست بشکنند و اسباب هفت‌ سین را یغما کنند.»

قاآنی شیرازی از شاعران بزرگ دربار فتحعلی شاه در یکی از شعرهای خود از اصطلاح هفت سین استفاده کرده و به آن اشاره کرده است: هفت‌سین کز پی تحویل گذارند به خوان / گل رخان رنگی از آن تازه تر آمیخته اند

انواع هفت سین سفالی و سرامیکی شهر لالجین | شهر سفال

معنای سین های هفت سین

از گذشته مرسوم بوده که بر سر سفره هفت سین آینه، قرآن، شاهنامه یا دیوان حافظ، تنگ آب به همراه ماهی یا انار قرمز، سبز که یکی از اعضای اصلی هفت سین است و شش سین را کامل می کند، قرار می دادند.

بطور کلی اعضای اصلی سفره هفت سین ۷ چیز خوراکی است که همه آنها با حرف سین شروع می شوند که شامل: سبزه، سیر، سمنو، سنجد، سماق، سرکه و سیب است، قرار دادن ماهی، سکه، ساعت، اسپند و گل سنبل بر سر سفره در میان برخی از مردم رایج است.

اعضای سفره هفت‌ سین هرکدام معنای خاصی دارد و نماد چیزی است مثلا آب و سبزه نماد روشنایی و افزونی است، آینه نماد شفافیت است، سمنو نماد زایش و باروری است، سیب نماد تندرستی و زیبایی است، انار نماد تقدس است، سکه نماد برکت، سنجد نماد زایندگی و عشق است، سیر نماد میکروب زدایی و پاکیزگی است، سرکه نیز نماد پاکی و زدودن آلودگی است و سماق نماد عشق و مهر است.

ظروف هفت سین

همانطور که گفته شد عید نوروز یکی از مهم ترین مراسم های ایرانیان است. همه ما تقریبا از چند ماه قبل برای آن آماده می شویم، خانه تکانی می کنیم، خرید می کنیم و وسایل های سفره هفت سین را آماده می کنیم. بعضی از افراد هفت‌ سین را بصورت ساده می چینند و وقت زیادی برای آن نمی گذارند اما برعکس بسیاری از افراد حساسیت زیادی به خرج می دهند و سعی می کنند که بهترین هفت سین را بچینند.

هفت‌ سین های که امروزه ساخته می شوند کار را بسیار راحت تر کرده اند، ما می توانیم از بین هزاران نوع هفت‌ سین در طرح ها و مدل های مختلف آن چیزی که مد نظر خودمان است را پیدا کنیم و با توجه به پیشرفت فضای مجازی به راحتی آن را بصورت آنلاین خرید کنیم.

انواع هفت سین سفالی و سرامیکی شهر لالجین | شهر سفالهفت سین سرامیکی با لعاب آبی فیروزه ای _ انواع هفت سین سفالی و سرامیکی

انواع هفت سین سفالی و سرامیکی تولید شده در شهر لالجین

فروشگاه اینترنتی شهر سفال علاوه بر انواع گلدان سفالی و سرامیکی و سفال خام مدل های متنوعی از هفت‌ سین سفالی و هفت سین سرامیکی را نیز در مجموعه خود جای داده که این هفت‌ سین ها هم بصورت رنگ شده و هم بصورت خام به فروش می رسند.

بطور کلی ست کامل هفت‌ سین از چوب، شیشه، سفال و سرامیک ساخته می شود که ما در اینجا فقط نوع سفالی و سرامیکی آن را داریم که معروف ترین آنها هفت سین هایی هستند که به روش میناکاری نقاشی شده اند و یا رنگ آبی فیروزه ای یا سبز دارند.

تمامی هفت سین ها با هر طرح و رنگی قابل شست و شو هستند و به راحتی می توان آن ها را بعد از استفاده شست و خشک کرد. جشن نوروز یکی از مهم ترین عیدهای ما ایرانیان است و هفت‌ سین هم یکی از مهم ترین ملزومات آن، پس باید بهترین هفت‌ سین را برای عید نوروز انتخاب کرد.

انواع هفت سین سفالی و سرامیکی شهر لالجین | شهر سفالانواع هفت سین سفالی و سرامیکی _ انواع هفت سین سفالی و سرامیکی

هفت سین های شهر سفال

هفت‌ سین های موجود در شهر سفال تنوع متفاوتی دارد که به مرور تمامی مدل ها در سایت قرار می گیرند. این هفت سین ها که شامل هفت سین سفالی و هفت سین سرامیکی هستند طرح ها و مدل های متنوعی دارند و بصورت میناکاری، پتینه، نقاشی زیرلعابی، رولعابی، هفت سین هایی به رنگ سبز یا آبی فیروزه ای و یا طرح های عکس برگردان است.

ست هفت‌ سین ها شامل هفت عدد ظرف هفت سین، یک عدد آینه می باشد. در کنار اینها تخم مرغ های سفالی خام و یا رنگ شده و همینطور حوض های ماهی در طرح های مختلف که همگی برای سفره هفت‌ سین لازم هستند وجود دارد.

انواع هفت سین سفالی و سرامیکی شهر لالجین | شهر سفالهفت سین سفالی با طرح میناکاری یا لعاب برجسته _ انواع هفت سین سفالی و سرامیکی

تولیدی هفت سین

هفت‌ سین ها به وسیله قالب های گچی  و در دو جنس سفالی و سرامیکی تولید می شوند. بعد از تولید در حرارت مخصوص داخل کوره می پزند و به حالت خام و بیسکوییتی در می آیند و بعد برای نقاشی و رنگ آمیزی آماده می شوند. 

خرید هفت سین از لالجین

شما می توانید هم به صورت عمده و هم به صورت خرده طرح موردنظر خود را خرید کنید، برای خرید عمده با پشتیبانی سایت تماس بگیرید و برای خرید خرده سفارش خود را در سبد خرید ثبت کنید.

خرید هفت سین خام 

بعضی از افراد دوست دارند ظروف را به سلیقه خود رنگ کنند و یا کسب و کار خانگی دارند، در این صورت می توانید هفت سین خام را هم از ما تهیه کنید.

خرید تخم مرغ سفالی خام از لالجینخرید تخم مرغ سفالی خام از لالجین _ انواع هفت سین سفالی و سرامیکی

ما را در    کانال تلگرام  و   پیج اینستاگرام  دنبال کنید.



:: بازدید از این مطلب : 213
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شهر سفال
خرید انواع ظروف سرامیکی شب یلدا

قبل از اینکه محصولات و ظروف سرامیکی شب یلدا که در شهر لالجین تولید می شوند را به شما معرفی کنیم، ابتدا نگاهی به تاریخجه شب یلدا می اندازیم و آداب و رسوم مخصوص این شب را که همه ما آنها را می دانیم باهم مرور می کنیم. با شهر سفال همراه باشید.

انواع ظروف سرامیکی شب یلداانواع ظروف سرامیکی شب یلدا

شب یلدا

شب یلدا یا به زبان عامیانه “شب چله” یکی از جشن های باستانی ایرانی است و از سال ۵۰۲ قبل از میلاد در زمان پادشاهی داریوش اول به تقویم ایرانیان اضافه شده است. این شب در نیم کره شمالی بلندترین شب سال است که بعد از آن به مرور روزها کوتاه تر می شوند به زبان علم نجوم به این اتفاق انقلاب زمستانی می گویند.

شب یلدا در کشور ما فاصله آخرین روز پاییز یعنی از غروب ۳۰آذرماه تا طلوع آفتاب یک دی یعنی اولین روز زمستان است. در این شب خانواده ها دور هم جمع می شوند و با سرو میوه های مخصوص این شب مثل انار و هندوانه و یک سری تنقلات آن را جشن می گیرند، شاهنامه می خوانند و فال حافظ می گیرند.

ریشه نام یلدا

یلدا از یک واژه سریانی به معنای زایش گرفته شده است. همانطور که گفته شد به شب یلدا شب چله هم می گویند و دلیل آن این است که ۴۰ روز اول فصل زمستان را چله بزرگ و ۲۰ روز آخر آن را چله کوچگ می گویند.

بطور کلی ما دو چله داریم، یک چله در آغاز تابستان یعنی تیر ماه که طولانی ترین روز است و به آن انقلاب تابستانی می گویند، یک چله هم در آغاز زمستان که طولانی ترین شب سال است و به آن انقلاب زمستانی می گویند. چله برگرفته از چهل که مخفف چهله است و لزوما به معنی ۴۰ روز نیست و نشان دهنده گذشت یک دوره زمانی مشخص است.

آداب و رسوم شب چله

در این شب مردم خوراکی هایی مثل انار، هندوانه، میوه های زمستانی، تنقلاتی مثل آجیل سرو می کنند و بزرگ خانواده برای بقیه اعضا شاهنامه می خواند و فال حافظ می گیرد.

اگر می خواهید بصورت جامع و کامل راجع به شب یلدا بدانید می توانید سری به ویکی پدیا بزنید، در اینجا بیشتر از این وقت شما را نمی گیریم و در ادامه محصولات سفالی و سرامیکی را که در شب یلدا استفاده می شوند و تولید شهر لالجین هستند را به شما معرفی می کنیم.

ظروف سرامیکی شب یلدا

ما هر سال برای زیباتر شدن سفره شب یلدای خود از یک سری ظروف دست ساز که طرح هندوانه دارند یا سنتی هستند استفاده می کنیم.

این ظروف شامل یک سری ظروف سرامیکی برای ریختن تنقلات، چیدن میوه و شیرینی که در طرح های متنوع، ساده و طرح دار هستند و به رنگ آبی فیروزه ای لعاب کاری شده اند و یا بصورت نقاشی زیرلعابی یا رولعابی نقاشی شده و سپس لعابکاری شده اند و همچنین انار های سرامیکی که در مدل های متنوع تولید شده اند به وسیله لعاب رنگی به رنگ انار طبیعی لعابکاری شده اند و یا با استفاده از تکنیک های مختلف مانند میناکاری و یا تکنیک احیایی تزیین شده اند و به عنوان دکور و دیزاین در شب یلدا استفاده می شوند.

انواع ظروف سرامیکی شب یلداانواع ظروف سرامیکی شب یلدا

کسب اطلاعات بیشتر: خرید انار سرامیکی طرح مشبک

تولید ظروف سرامیکی

ظروف سرامیکی که در شب یلدا برای چیدن میز یا سفره شب یلدا استفاده می شوند همگی در شهر لالجین تولید می شوند، این ظروف بیشتر سرامیکی هستند و تنوع محصولات سرامیکی بیشتر از سفالی است. تولید کنندگان به وسیله مواد دوغابی شکل و قالب های گچی محصولات متنوعی تولید می کنند و آن ها را با تم یلدا طراحی و نقاشی می کنند.

انواع ظروف سرامیکی شب یلداانواع ظروف سرامیکی شب یلدا

کسب اطلاعات بیشتر: خرید انار سرامیکی شب یلدا

گلدان سرامیکی با طرح انار و هندوانه

گلدان هایی که در شهر سفال موجود هستند و بصورت نقاشی زیرلعابی تزئین شده اند هم می توانند انتخابی جهت دیزاین میز ما باشند، این گلدان ها طرحی مانند هندوانه یا انار دارند، و در ۳ سایز مختلف موجود هستند، در تصویر زیر یک نمونه از آنها را مشاهده می کنید.

انواع ظروف سرامیکی شب یلداانواع ظروف سرامیکی شب یلدا

خرید ظروف خام و بیسکویتی

بعضی از افراد علاقه دارند ظروفی که در این شب و یا عیدنوروز استفاده می کنند را خودشان نقاشی کنند و یا کسب و کار خانگی دارند، در این صورت می توانند این ظروف را بصورت خام خریداری کنند و خودشان آن را نقاشی کنند، که این نیاز به تجهیزات خاصی دارد و ظروف سرامیکی بعد از نقاشی و لعابکاری حتما باید حرارت ببینند و در کوره مخصوص پخته شوند.

خرید ظروف سرامیکی شب یلدا

شهر سفال علاوه بر فروش گلدان های سفالی و سرامیکی و همینطور سفال خام قصد دارد محصولان مربوط به شب یلدا و عید نوروز را نیز به سایت اضافه کند، شما می توانید یک سری از محصولات مخصوص شب یلدا را بصورت اینترنتی خرید کنید. خرید محصولات هم بصورت عمده و هم بصورت خرده امکان پذیر است. به زودی این محصولات جهت خرید در سایت بارگذاری خواهند شد.

راستی! خوشحال میشیم در   کانال تلگرام   یا  پیج اینستاگرام    شهر سفال عضو بشید.

 

 


:: بازدید از این مطلب : 225
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شهر سفال
آموزش معرق کاری روی سفال | شهر سفال

همانطور که می دانید سفالگری یکی از پرطرفدارترین هنرها می باشد و روش های مختلفی هم برای تزئین آن وجود دارد، روش هایی مثل: نقاشی و طراحی، میناکاری یا لعاب برجسته، لعاب های رنگی، معرق کاری که شامل معرق کاشی روی سفال و معرق چرم روی سفال است و روش های مختلفی که به مرور راجع به همه آنها بحث خواهیم کرد.

در این مقاله قصد داریم راجع به آموزش معرق کاری روی سفال و خاصه معرق کاری کاشی روی سفال صحبت کنیم و ببینیم این هنر چیست و چگونه انجام می شود، پس تا انتهای مطلب با شهر سفال همراه باشید.

هنر معرق کاری روی سفال چیست؟

روش معرق کاری روی سفال یک روش بسیار متداول و پرطرفدار است به این دلیل که هزینه زیادی ندارد و به راحتی انجام می شود و بسیاری از افراد این کار را برای سرگرمی یا حتی کسب درآمد انجام می دهند.

در روش معرق کاری کاشی روی سفال تکه های شکسته شده کاشی، موزائیک، شیشه، پوست تخم مرغ، سنگ و غیره  را روی ظروف سفالی مختلف می چسبانند و با کنار هم قرار دادن این قطعه ها شکل بزرگتری بوجود می آورند، این شکل می تواند طرح های اسلیمی و گل و بوته باشد.

شما می توانید این هنر را روی ظروف کهنه و قدیمی منزل یا قسمتی از دیوار یا هرجایی که نیاز به تعمیر و نوسازی دارد انجام دهید، اما ما در اینجا با توجه به حرفه و فعالیت خود معرق کاری کاشی روی سفال را آموزش می دهیم.

آموزش معرق کاری روی سفالآموزش معرق کاری روی سفال

کسب اطلاعات بیشتر: آموزش میناکاری روی سفال

وسایل موردنیاز معرق کاری کاشی روی سفال

  • ظرف سفالی خام به دلخواه
  • کاشی های رنگی
  • انبر کاشی
  • چسب  کاشی
  • چکش
  • ملات
  • مداد یا ماژیک
  • مداد رنگی
  • سمباده

ظرف سفالی که انتخاب می کنید حتما خام باشد تا کاشی راحت روی آن بچسبد، کاشی ها را نیز سعی کنید در رنگ های متنوع تهیه کنید تا بتوانید طرح های زیباتری را روی ظرف ایجاد کنید.

  برای تهیه ظروف سفالی خام اینجا کلیک کنید  

آموزش معرق کاری روی سفالآموزش معرق کاری روی سفال

آموزش معرق کاری روی سفال

در مرحله اول سفال موردنظر خود را خوب سمباده بکشید تا صاف و یکدست شود و بعد گرد و خاک آن را با یک دستمال تمیز پاک کنید، این کار باعث می شود تا تکه های کاشی به خوبی روی سفال بچسبد.

در مرحله دوم کاشی ها را خرد کنید و به قطعه های کوچک تبدیل کنید، برای این کار می توانید کاشی را داخل یک پارچه قرار دهید و با چکش به آن ضربه بزنید تا خرد شوند، اگر می خواهید تکه ها را کوچکتر کنید می توانید این کار را با انبر کاشی انجام دهید.

اگر قصد دارید معرق کاری روی سفال را به عنوان یک کار و شغل همیشگی انجام دهید، پیشنهاد می کنیم کاشی ها را بصورت قطعه های کوچک و در تعداد زیاد تهیه کنید و رنگ های مختلف آن را داخل یک ظرف بریزید تا هر بار هنگام کار وقت شما گرفته نشود.

در مرحله سوم طرحی که در نظر داریم را با مداد یا ماژیک روی سفال می کشیم.

در مرحله چهارم یک چسب کاشی خوب را انتخاب می کنیم تا بعد از اتمام کار چسب در رطوبت و حرارت باعث جدا شدن کاشی از سفال نشود. بعضی از افراد از چسب کاشی مخصوص استفاده می کنند و بعضی افراد هم از چسب چوب، چسب چوب هم هزینه کمتری دارد و هم به راحتی در بازار پیدا می شود.

بعد از اینکه چسب چوب را انتخاب کردید آن را روی سفال و قسمت هایی که طراحی کردید می زمنید و بعد با دقت و تمرکز رنگ کاشی ها را با توجه به طرح مورد نظر انتخاب می کنید و روی سفال می چسبانید، دقت گنید که کاشی ها نباید به هم بچسبند و باید بین آنها فاصله باشد.

بعد از اتمام کار اجازه دهید تا سفال ۲۴ ساعت بماند و چسب آن خوب خشک و محکم شود.

در مرحله پنجم روی کار ملات میزنیم و فاصله بین کاشی ها را پر می کنیم، به این کار بندکشی هم می گویند. بعد از اتمام کار می توانیم روی کاشی ها را با دستمال تمیز و نمدار پاک کنیم.

برای تهیه ی ملات شما باید مقداری سیمان سفید یا سیاه را با مقداری پودرسنگ مخلوط کنید و با اضافه کردن آب به آن یک مخلوط خمیری بوجود آورید.

در مرحله ششم کار شما به پایان رسیده و حالا باید اجازه بدهید یک تا دو روز در هوای آزاد بماند و به خوبی خشک شود و بعد می توانید از کار هنری که خلق کرده اید استفاده کنید و از زیبایی آن لذت ببرید.

آموزش معرق کاری روی سفالآموزش معرق کاری روی سفال

کسب اطلاعات بیشتر: آموزش آینه کاری روی سفال

رنگ آمیزی معرق کاری کاشی روی سفال

بعضی از هنرمندان با توجه به خلاقیت و سلیقه خود دوست دارند مرحله بندکشی را با ملات رنگی انجام دهند، برای این کار باید هنگامی که ملات را درست می کنید مقداری پودر رنگی در هر رنگی که می خواهید را به مخلوط اضافه کنید و یک ملات رنگی تهیه کنید. در این صورت کار شما جلوه و زیبایی بیشتری خواهد داشت.

علاوه بر این می توانید بعد از اتمام کار و خشک شدن ملات کل ظرف موردنظر را روغن جلا بزنید این کار باعث می شود محصول موردنظر ما شفاف و درخشان شود و جلوه خاصی داشته باشد.

تهیه انواع دوغاب کاشی

برای تهیه دوغاب سفید باید سیمان سفید و پودر سنگ و مقداری آب را با هم مخلوط کنید، برای تهیه دوغاب خاکستری یا توسی باید سیمان سیاه را با پودرسنگ و آب مخلوط کنید، برای تهیه دوغاب سیاه هم باز مقداری پودر سنگ، سیمان سیاه، آب و رنگ اکریلیک مشکی را مخلوط کنید.

برای تهیه دوغاب رنگی با پودر رنگ هم ابتدا ملات خود با پودرسنگ و سیمان سفید و آب را تهیه کنید و بعد پودر رنگ را هم با کمی آب مخلوط کنید و داخل ملات بریزید، پودر رنگ بعد ازخشک شدن چند درجه روشن تر می شود.

برای تهیه دوغاب رنگی با رنگ اکریلیک هم ابتدا دوغاب سفید که تهیه کردید را روی کار بزنید و بعد دو روز که کار خشک شد، رنگ را با مقداری آب رقیق کنید و با قلم مو روی کار بزنید و بعد بلافاصله با دستمال تمیز پاک کنید.

آموزش معرق کاری روی سفالآموزش معرق کاری روی سفال

کسب اطلاعات بیشتر: آموزش معرق کاری چرم روی سفال

هنر معرق کاری کاشی روی سفال

همانطور که دیدید انجام دادن این کار بسیار لذت بخش است، شما می توانید با این روش اثرهای هنری زیبایی را خلق کنید و از آن لذت ببرید، باتوجه به متن بالا هم کاملا مشخص است که انجام دادن این هنر هزینه زیادی نمی خواهد و ابزار آن به راحتی تهیه می شود.

امیدوارم مطلب آموزش معرق کاری روی سفال برای شما مفیده بوده و توانسته باشد به سوالات شما پاسخ داده باشد.

 



:: بازدید از این مطلب : 225
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 5 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شهر سفال
فواید استفاده از ظروف سفالی برای پخت و پز

فواید استفاده از ظروف سفالی چست؟

از زمان های قدیم ظروف سفالی و سفالگری نقش زیادی در زندگی روزمره ی مردم داشته اند. امروزه نیز بسیاری از ما در منازل خود از ظروف سفالی برای پخت و پز یا دیزاین منزل استفاده می کنیم و تاکنون مدل های متنوعی از آن را دیده ایم. فروشگاه اینترنتی شهر سفال قصد دارد در این مقاله به فواید استفاده از ظروف سفالی بپردازد پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

در ابتدا باید بدانیم که سفال چیست؟ بطور کلی همانطور که در بخش های دیگر هم گفته شده است، هر چیزی که با گل رس ساخته شده باشد و در حرارت بین ۸۵۰ تا ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد قرار بگیرد سفال نام دارد، سفالگری در ایران حدود ۷ هزار سال قدمت دارد و یکی از قدیمی ترین دست سازه های بشر است. اگر مایل هستید تفاوت سفال و سرامیک را بدانید اینجا کلیک کنید.

انواع ظروف سفالی

ظروف سفالی به دو دسته بدون لعاب و لعاب دار تقسیم می شوند. از ظروف لعاب دار برای پخت و پز استفاده می کنند و از ظروف بدون لعاب برای نگه داری نوشیدنی مثل آب استفاده می کنند. از انواع ظروف سفالی می توان ظروف غذاخوری که شامل پارچ، لیوان، کاسه، بشقاب، پیاله، سینی و خمره، کوزه، گلدان و غیره را نام برد.

فواید استفاده از ظروف سفالی برای پخت و پزفواید استفاده از ظروف سفالی

فواید استفاده از ظروف سفالی

فواید استفاده از ظروف سفالی چندین مورد است که از بین آنها می توان به افزایش کیفیت غذا، حفظ طعم غذا، نحوه شست و شو، نگهداری آسان، قیمت مناسب، سلامتی دستگاه گوارش، سلامتی مواد غذایی و دفع سموم آب اشاره کرد، که به صورت مختصر هر کدام را توضیح می دهیم.

افزایش کیفیت غذا: یکی از فواید استفاده از ظروف سفالی افزایش کیفیت غذا است، ظروف سفالی حرارت را بصورت یکنواخت در کل ظرف پخش می کنند و این باعث می شود که غذا به خوبی بپزد و جا بیافتد. به همین دلیل است که بسیاری از افراد برای پخت آبگوشت و خورشت ها از ظروف سفالی استفاده می کنند.

حفظ طعم غذا: ظروف سفالی که لعاب خورده اند هنگام پخت با غذا واکنش نشان نمی دهند و با آن ترکیب نمی شوند به همین دلیل طعم طبیعی غذا از بین نمی رود و حفظ می شود.

نحوه شست و شوی ظروف سفالی: یکی از جالب ترین فواید استفاده از ظروف سفالی شست و شوی آسان آنها است، ظروف سفالی به راحتی با مواد شوینده قابلیت شست و شو دارند و حتی شستن آنها به وسیله ماشین ظرفشویی مشکلی ایجاد نمی کند. حتی می توان این ظروف را بدون مواد شیمیایی و تنها با آب ولرم هم شست، اما باید این نکته را در نظر داشت که این ظروف را باید با یک اسکاچ نرم بشویید و در صورت شست و شو با ماشین ظرفشویی بصورت متوالی و با فاصله کم این کار را انجام ندهید.

نگهداری آسان: برخلاف ظروف فلزی که بعد از مدتی اکسید می شوند، ظروف سفالی همچین مشکلی ندارند و در صورت استفاده درست طول عمری زیادی دارند.

قیمت مناسب: ظروف سفالی با توجه به اینکه از گل رس ساخته می شوند و مواد اولیه آنها گران نیست نسبت به ظروف چینی و سرامیک قیمت بسیار مناسبی دارند و به راحتی می توان آنها را تهیه کرد.

سلامتی دستگاه گوارش: ظروف سفالی با ساختار بدن سازگار هستند و خاصیت قلیایی دارند به همین دلیل هنگام پخت غذا خاصیت اسیدی مواد تعدیل می یابد و دستگاه گوارش عملکرد بهتری خواهد داشت.

سلامت مواد غذایی: با توجه به مطالعاتی که پزشکان در زمینه ظروف غذایی داشته اند به این نتیجه رسیده اند که ظروف فلزی برای پخت و پز مناسب نیستند و به مرور ترکیبات آن با مواد غذایی ترکیب می شوند و در طولانی مدت باعث بروز بیماری می شوند. در مورد ظروف مسی این خطر کمتر است، اگر مقداری از مواد ظروف مسی با غذا ترکیب شود برای بدن مفید است اما مقدار زیاد آن هم خطرناک است.

دفع سموم آب: یکی از مهم ترین فواید استفاده از ظروف سفالی دفع سموم آب است، از گذشته های دور از ظروف سفالی برای نگهداری مایعات استفاده می کردند زیرا ظروف سفالی ph  آب و در نتیجه طعم طبیعی آب را حفظ می کنند و سموم موجود در آب را از بین می برند.

همینطور از زمان های قدیم از کوزه های سفالی به عنوان دستگاه تصفیه آب استفاده می کردند و امروزه نیز از کوزه های سفالی و کلمن های سفالی به همین منظور استفاده می کنند.  پزشکان معتقدند آبی که از بدنه کوزه به بیرون نفوذ می کند خالص ترین آب است که می توان با قرار دادن ظرفی زیر کوزه آن را جمع کرد.

کوزه های سفالی بهترین خنک کننده طبیعی آب هستند. مولکول های آب برای تبخیر به گرما نیاز دارند و این گرما را از داخل کوزه دریافت می کنند. قطره های آب از بدنه متخلخل کوزه خارج می شوند و برای تبخیر شدن گرمای داخل کوزه را می گیرند، این فرایند باعث می شود که آب داخل کوزه چند ساعت بدون نیاز به خنک کننده و یخچال خنک بماند.

نکاتی در مورد ظروف سفالی

چند نکته در مورد ظروف سفالی قابل ذکر است، اولین نکته این است که در ظروف سفالی خام و بدون لعاب نمی توان آشپزی کرد یا مواد غذایی نگهداری کرد، زیرا مواد غذایی به دیواره ظرف میچسبد و این از نظر بهداشتی درست نیست. در ظروف سفالی خام و بدون لعاب نمی توان مایعات گرم و آب جوش نگهداری کرد زیرا به بدنه نفوذ می کند و مایع درون ظرف خیلی زود خنک می شود.

ظروف سفالی که لعاب آبی یا فیروزه ای دارند برای نگهداری مایعات مناسب نیستند. برای نگهداری ترشی، مربا و سایر مواد غذایی از ظروف سفالی تمام لعاب استفاده کنید. از پخت و پز داخل ظروفی که ترک خورده اند و همینطور نگهداری مواد غذایی اسیدی مانند سرکه و آبلبمو داخل این ظروف خودداری کنید.

فواید استفاده از ظروف سفالی بسیار زیاد است که ما در اینجا فقط تعدادی از آنها را توضیح دادیم، بطور کلی استفاده از ظروف سفالی علاوه بر حفظ سلامتی ما حس و حال مثبت و حالت قدیمی و سنتی دارد و حس آرامش را به ما القا می کند.

نکات مهم در استفاده از دیزی خوری

هنگام استفاده از دیزی خوری آن را بصورت مستقیم روی شعله قرار ندهید و از شعله پخش کن یا یک صفحه فلزی استفاده کنید، اگر میزان حرارت کم باشد و زمان پخت زیاد باشد غذای پخته شده داخل دیزی جاافتاده تر و خوشمزه تر خواهد شد.

فواید استفاده از ظروف سفالی برای پخت و پزفواید ظروف سفالی

تهیه ماست در ظروف سفالی

ماستی که در ظروف سفالی تهیه می شود ماست چکیده است. یکی از دلایل اصلی که داخل ظروف سفالی ماست تهیه می کنند این است که ظروف سفالی آب اضافی ماست را به خود جذب می کنند و این باعث می شود ماست چکیده شود و طعم بسیار خوبی داشته باشد، این هم یکی دیگر از فواید استفاده از ظروف سفالی است.

فواید استفاده از ظروف سفالی برای پخت و پزفواید استفاده از ظروف سفالی

تصفیه آب با کوزه سفالی

تحقیقات نشان داده است کوزه ی سفالی بهترین تصفیه کننده ی طبیعی آب است. اگر شرایط خاصی که اشاره خواهیم کرد در پروسه ی تصفیه آب با کوزه ی سفالی رعایت شود، آب گواراتری به دست خواهد آمد. در ادامه شما را به مطالعه ی فلسفه، اثرات فوق العاده و شیوه ی تصفیه آب با کوزه ی سفالی دعوت می کنیم طبق پژوهش های صورت گرفته، آب باران بهترین آب برای بدن انسان می باشد.

اما با توجه به اینکه همیشه باران نمی بارد و ما همیشه به آب باران دسترسی نداریم، چگونه می توانیم به آبی هم تراز آب باران از لحاظ کیفیت و مفید بودن برای بدن دست پیدا کنیم؟! در ادامه پاسخ این سوال را می آوریم.

فواید استفاده از ظروف سفالیفواید استفاده از ظروف سفالی

دکتر روازاده در راستای فواید استفاده از ظروف سفالی معتقد است بهترین آب، آب باران است و نحوه تهیه آبی، هم کیفیت آب باران، استفاده از کوزه است. با استفاده از کوزه می توانید دستگاه تصفیه آب بسازید. دانشمندان به این نتیجه رسیدند که اگر با خاک رس عالی و درجه یک کوزه های گلی ساخته، بطوریکه وقتی آب را داخل آنها میریزند، بعد از گذشت سه روز هر آنچه در آب وجود دارد و مفید نمی باشد در داخل کوزه باقی می ماند و پس از آن، آبی که از بدنه کوزه به خارج تراوش شده است چیزی نیست جز آبی که خاصیت آب باران را دارد.

البته حتماً باید توجه شود کوزه گلی، رنگ و لعاب نخورده باشد، زیرا در صورت داشتن رنگ و لعاب عمل تراوش انجام نخواهد شد. جالب توجه است که اخیراً در تحقیقات صورت گرفته توسط یکی از اعضای موسسه پژوهشی درمانی احیای طب جامع ایرانیان که از آب لوله کشی شهری استفاده نموده، گرچه آب را به طور کامل از آلودگی پاک ننموده است (زیرا توصیه ما استفاده از آب چاه یا چشمه برای تهیه آب سالم مانند آب باران از طریق این روش می باشد)  اما با این وجود به وسیله همین روش یعنی استفاده از کوزه سفالی، ۶۰ درصد نیترات موجود در آب شهر پس از تراوش از کوزه کاهش پیدا کرده بود.

توجه داشته باشید اگر برای طولانی مدت از این کوزه استفاده کنیم تراوشات آن به خارج کاهش یافته یا به اصطلاح کوزه جرم می گیرد. برای رفع این مشکل دو راه حل وجود دارد. اول اینکه کوزه نو تهیه کنیم و دوم اینکه شن را داخل کوزه ریخته و به مدت چند دقیقه آن را تکان می دهیم تا جرم ها برطرف گردند.

توضیحات تکمیلی:

در صورتیکه کوزه جدیدی تهیه کرده اید، آبی که در سه روز اول از آن تراوش شده است قابل استفاده نمی باشد ولی از روز چهارم به بعد، هر آنچه از آن تراوش می شود آبی سالم همانند آب باران می باشد، حتی اگر آب جدیدی به آب داخل کوزه اضافه نمایید.

امیدواریم از مطلب بالا با موضوع فواید استفاده از ظروف سفالی لذت برده باشید و اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب کرده باشید.

راستی! خوشحالی میشیم در  کانال تلگرام   یا پیج اینستاگرام  شهر سفال عضو بشید. 



:: بازدید از این مطلب : 205
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 آذر 1401 | نظرات ()